یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ |۱۱ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 15, 2024
ماهواره «چمران ۱» با موفقیت به فضا پرتاب شد

حوزه/معاون وزیر دفاع و رئیس شرکت صنایع الکترونیک ایران گفت: قابلیت اصلاح مدار برای اولین بار در ماهواره چمران یک صورت پذیرفت و امروز بعد از پرتاب در مدار ثبات شده و ۴ بار رصد موفق داشته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، گفتگوی ویژه خبری با حضور امیردریادار رستگاری، معاون وزیر دفاع و مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک ایران و سردار علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بررسی ابعاد مختلف ماهواره تحقیقات چمران یک و ماهواره بر قائم صد و پیشرفت‌هایی که در صنعت فضایی کشور حاصل شده است پرداخت.

مقدمه: ماهواره تحقیقاتی چمران یک، با ماهواره بر قائم صد در مدار ۵۵۰ کیلومتری قرار گرفت و سردار سلامی فرمانده کل سپاه در پیامی به وزیر دفاع و وزیر ارتباطات پرتاب موفقیت آمیز ماهواره تحقیقاتی چمران یک را تبریک گفتند و پرتاب موفق این ماهواره نماد همکاری دولت و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان کردند.

انجام ۴ مرتبه رصد از لحظه پرتاب ماهواره چمران

سوال: بفرمایید ماهواره چمران یک با چه ماموریتی پرتابش انجام گرفت؟

رستگاری: امروز خبر مسرت بخشی را ملت بزرگ ایران شنیدند و ماهواره چمران یک که یک ماهواره تحقیقاتی است با ماموریت اثبات فناوری انتقال و تغییر مدار به فضا پرتاب شد، تا حالا امروز ماهواره‌هایی که به فضا پرتاب کرده بودیم عمدتا در حوزه تصویربرداری و مخابراتی بود و وقتی در مدار قرار می‌گرفت ما هیچ گونه امکانی برای تغییر مدار و جابه جایی مدار و مانور مداری برای ماهواره‌های ارسالی مان نداشتیم.

در راستای طرح تحول صنعت فضایی کشور این ابلاغ به شرکت صنایع الکترونیک وزارت دفاع داده شد که با همکاری شرکت‌های دانش بنیان روی یک ماهواره تحقیقاتی کار کنند که قابلیت تغییر فاز و تغییر مدار را در فضا داشته باشد و اصلاح مداری داشته باشد که این مهم انجام شد و امروز این ماهواره الحمدالله در مدار قرار گرفت و از صبح تا به امروز چهار بار ما از این ماهواره رصد داشتیم و الحمدالله در روز اول این افتخار را دارم که به استحضار ملت بزرگ برسانم که این ماهواره کاملا در اختیار همکاران کنترل زمینی ما قرار گرفته است و در مدار تثبیت شده است و در دارد در مسیر خودش حرکت خودش را ادامه می‌دهد.

الحاق ماهواره چمران یک به مدار مدار ۵۵۰ کیلومتری زمین

سوال: خبری که هم اکنون امیر رستگاری به آن اشاره کردند خبری است که دقایق قبل از برنامه همکاران و بزرگواران در این صنعت و این عرصه خدمت امیر اطلاع دادند و نخستین و داغ‌ترین خبری است که شاید از گفتگوی ویژه خبری مخابره شد. سردار سلامی اشاره کردند با همکاری موفقیت آمیز دولت و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شده است.

جعفرآبادی: خدا را شاکرم که رحمتش شامل ما شد و ماهواره بر قائم صد در دومین پرتاب خود موفق عمل کرد و ماهواره چمران در مدار ۵۵۰ کیلومتری قرار داد. پرتاب امروز یک ویژگی منحصر به فرد داشت و یک پروژه چند وجهی بود، کارفرمای این پروژه سازمان فضایی است که متعلق به دولت است، ماهواره بر سپاه پاسداران ساخته، نیروی هوافضای سپاه و ماهواره را صاایران که متعلق به وزارت دفاع هست ساخته است، پژوهشگاه فضایی ایران که مربوط به دولت است ناظر فنی پروژه بوده است و شرکت‌های فناور و دانش بنیان در ساخت زیرسیستم‌های ماهواره بر و ماهواره حضور داشتند و این نشان دهنده این است که همه ارکان فضایی کشور در حوزه کشوری و لشکری در این پروژه نقش داشتند و اگر نشان داد که اگر همدلی و هم افزایی باشد آن وقت داشته‌های ما این جور نیست که با هم جمع شود، داشته‌های ما در هم ضرب شده و به یک محصول به دردبخوری می‌رسیم که امروز شاهد بودیم. پرتاب امروز نشان داد که اگر همدلی باشد در عین کثرت می‌شود به وحدت رسید و یک پیام دیگری هم داشت که سردار سلامی در پیام شان اشاره کردند که با وجود تمام محدودیت ها، تحریم‌ها و تهدیداتی که وجود دارد فعالیت‌های فضایی کشور نه تنها نه متوقف شده و نه کند شده است بلکه امروز شاهد بودیم که پیشرفت‌های چشمگیری در این حوزه اتفاق می‌افتد. این می‌تواند برای سایر حوزه‌های دولت و کشور هم الهام بخش باشد.

ایران نخستین کشور اسلامی دارای دانش زنجیره فضایی

سوال: الان ما جزو اولین کشور مسلمانی هستیم که در عرصه پرتاب ماهواره و ماهواره بر و با این شرایط پیش می‌رویم؟

رستگاری: ایران اسلامی اولین کشور اسلامی هست در جهان اسلام که موفق شده است هر سه زنجیره تکمیل حوزه فضا یعنی طراحی ماهواره بر، طراحی ماهواره و انواع ماهواره‌ها و طراحی انواع سامانه‌های کنترل زمینی و این سه تا تکمیل کننده زنجیره حوزه فضایی هستند الحمدالله امروز در داخل کشور توسط دانشمندان و متخصصان خودش بومی سازی کند و در عین سخت‌ترین شرایط تحریمی که سردار بزرگوار اشاره کردند، افتخار ما این است که ما در سخت‌ترین شرایط کشورهای دیگر اگر کار می‌کنند به صورت کنسرسیوم کار می‌کنند و ارتباط با هم دارند و هر بخش را یک کشور به عهده می‌گیرد ولی ما در این حوزه کاملا تنها و با افتخار روی پای خودمان و با کمک جوانان خودمان که میدان را برای شان باز کردیم و امروز دستاورد عظیمش را می‌بینیم.

سوال: از این دست همکاری‌ها بین دولت و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شاهد بودیم، باز هم ادامه خواهد داشت؟

جعفرآبادی: سپاه پاسداران در همه حوزه‌های سازندگی، اقتصادی و مردم یاری هر جا که از دستش بربیاید به دولت کمک می‌کند، در حوزه فضایی یک همکاری خوبی در دولت سیزدهم شروع شده است و ما با ماهواره قائم صد اولین پرتاب برای دولت انجام دادیم که ماهواره ثریا به مدار ۷۵۰ کیلومتری رفت.

ماهواره بر قائم ۱۰۰ یک ماهواره بر تاکتیکی سه مرحله ای سوخت جامد

سوال: همزمان با صحبت‌های شما ماهواره قائم صد هست که مایلید توضیحات تان را بشنویم.

جعفرآبادی: این پرتاب امروز است که یک توضیحی راجع به ماهواره بر بدهم، یک ماهواره بر سه مرحله‌ای سوخت جامد است که هفتاد ثانیه مرحله اولش، این جا از داخل ماهواره بر دیده می‌شود که جدا شد موتور مرحله اول بعد از هفتاد ثانیه، موتور مرحله دوم روشن شد و خاموش و جدا شد و خیلی سریع نشان داده شد و در نه دقیقه این اتفاقات افتاده است.

در مرحله بعد موتور مرحله سوم روشن شد و خلیج همیشه فارس ایران در پایین صحنه مشاهده می‌فرمایید و این جا جدایش ماهواره است که اتفاق می‌افتد و چقدر آرام و با نوازش ماهواره در مدار زمین صحیح و سالم قرار می‌گیرد.

سوال: به محضی که در مدار ۵۵۰ کیلومتری قرار می‌گیرد فعالیت‌ها و عملکردش از زمین برای او تعریف خواهد شد؟

رستگاری: بله ماهواره که در مدار تزریق می‌شود به دلیل این که از ماهواره بر رها می‌شود شروع می‌کند به چرخیدن و یک حالت غیر استیل و غیر پایداری دارد، اولین کاری که سامانه کنترل زمینی می‌کند این ماهواره را از حالت چرخش خارج کند و به یک پایداری برساند و مطلب دوم این است که این را به سمت زمین نگهش دارد و آنتن‌ها و سامانه‌های ارتباطی اش رو به زمین باشد که بتواند سامانه زمینی با او ارتباط برقرار کند و تثبیت موقعیت مسیر است و در این مرحله ماهواره را به دست گرفته و ادامه می‌دهیم و حسن کار امروز این بود که در این روز اول این مراحل چهارگانه همکاران زمینی من انجام دهند و ماهواره تثبیت شده در موقعیت خودش است.

سوال: الان به آن چه به عنوان هدف بود رسیدیم؟

رستگاری: نکته حائز اهمیت در همین روز اول تمامی فرآیندهای طراحی و تمامی مراحل تست و آزمایشگاهی که در آزمایشگاه مرجع ما انجام شده نشان از اثبات فناوری و اثبات کیفیت کارها بوده است و طراحی بوده و الحمدالله دستاوردش را می‌بینیم که همین روز اول کنترل ماهواره را همکاران زمینی ما به دست گرفتند.

شهید رئیسی چرخ فعالیت فضایی کشور را به حرکت درآورد

سوال: در دولت شهید رئیسی دولت سیزدهم شاهد افزایش تلاش‌ها، برنامه ریزی‌ها، سیاست گذاری‌ها در موضوع پرتاب ماهواره و ماهواره برها بودیم، این نگاه در دولت چهاردهم، دولت آقای پزشکیان چگونه خواهد بود؟

جعفرآبادی: قبل از هم تشکر می‌کنیم از دولت سیزدهم و درود می‌فرستیم به روح بلند شهید رئیسی و شهدای خدمت، شهید رئیسی کسی بود که بعد از یک دوره رکود که در حوزه فضایی ایران شکل گرفت، دوباره این چرخ را به حرکت درآورد و درخت فضایی ایران دوباره شکوفا شد.

در خصوص دولت چهاردهم الحمدالله با افتخار اولا پرتاب امروز به نوبه خودم تقدیم کنم به رئیس جمهور عزیزمان جناب آقای پزشکیان، ایشان الحمدالله از چهره‌های دانشگاهی و خودشان از نخبگان علمی هستند و اتفاقا حوزه فضایی محلی است که بچه‌های نخبه و کسانی که عاشق پیشرفت و فناوری کشور هستند در آن جمع شدند و فکر می‌کنم یک درک متقابل خوبی بین حوزه فضایی و تفکرات رئیس جمهور عزیز وجود دارد و امیدواریم این نهضتی که در دولت سیزدهم شروع شده است، در دولت چهاردهم ادامه پیدا کند.

اخیرا سردار حاجی زاده به عنوان کسی که سلسله جنبان فعالیت‌های فضایی سپاه هستند و دغدغه دارند جلسه‌ای خدمت آقای پزشکیان داشتند و گفتند خود ایشان دغدغه دارند و تاکید دارند فعالیت‌های فضایی کشور با قوت ادامه پیدا کند و این شتابی که در طی سه سال اخیر رشد فضایی کشور شروع کرده نه تنها کم نشود بلکه در سال‌های آتی اضافه هم بشود.

تولید ماهواره چمران در ۱۸ ماه با ۲۳۰ هزار نفر

سوال: امیر رستگاری اشاره کردید که یکی از ویژگی‌های چمران یک تغییر فاز و فضایی هست که در این ماهواره می‌توانیم مشاهده کنیم. اگر بخواهیم ساخت ماهواره چمران یک اشاره کنید به کدام نکته‌های دیگر اشاره می‌کنید و نکته دیگر که حائز اهمیت است، طراحی و مراحل مختلف ساخت طی چه بازه زمانی انجام شد، چه چالش‌هایی را برطرف کردید، به کدام موارد توانستید در عرصه طراحی و ساخت دست پیدا کنید؟

رستگاری: ماهواره چمران یک، یک ماهواره تحقیقاتی است و در دسته بندی‌ها در کلاس میکروماهواره‌ها دسته بندی می‌شود. ماهواره‌ها با توجه به وزن و ابعادش دسته بندی می‌کنند در دنیا، زیر یک کیلوگرم ماهواره‌های حوزه کلاس پیکو می‌نامند، از یک کیلو تا ده کیلوگرم ماهواره‌های حوزه‌های نانو می‌گویند، از ده کیلو تا صد کیلو ماهواره‌های حوزه میکرو می‌گویند و همین ماهواره چمران یک با وزن حدود ۶۰ کیلو در آن قرار دارد، از صد کیلو تا ۵۰۰ کیلو ماهواره‌های مینی محسوب می‌شوند. از ۵۰۰ کیلو تا هزار ماهواره‌های کلاس متوسط، از هزار کیلوگرم یک تن به بالا ماهواره‌های سنگین، این یک ماهواره تحقیقاتی در گروه میکرو که ۱۸ ماه زمان برد طراحی ماهواره، حدود ۲۳۰ هزار نفر ساعت کار برد.

چمران یک کمتر از ۳۰۰هزار دلار هزینه برد

هشت شرکت دانش بنیان با شرکت صنایع الکترونیک وزارت دفاع همکاری کردند. این را با ارزش دلاری عرض کنم، زیر سیصد هزار دلار کل هزینه ماهواره برای جمهوری اسلامی ایران کاملا اقتصادی انجام گرفت.

اگر به یک کشور صاحب فناوری زیر شش میلیون دلار، هم دانش در کشور رسوب کرد و هم دانشمندان فرصت پیدا کردند در این حوزه تحقیق و پژوهش کنند و هم سامانه‌های تولیدی و خطوط تولیدی ما در این زمینه به کار گرفته شد، آزمایشگاه‌ها به کار گرفته شد و کلی نیروی متخصص در کنار این قضیه با هزینه زیر سیصد هزار دلار قرار گرفتند.

از هر نظر چه به لحاظ اقتصادی، فناوری و دانشی حقیقتا برای کشور یک آورده بزرگ بود ماهواره چمران یک و اولین ماهواره‌ای بود که در حوزه تغییر مدار و اصلاح مدار با استفاده از پیشرانش سرد، در این زمینه با استفاده از گاز سرد استفاده کردیم، تکنیک‌های مختلفی وجود دارد، الکتریکی هست و سوخت جامد ولی در این پروژه از گاز سرد استفاده کردیم و این اولین باری است که تغییر مدار، تغییر فاز و اصلاح مدار را موفق شدیم برای ماهواره پرتاب شده ایجاد کنیم.

نمایش درخشانی دیگر از ماهواره‌بر قائم ۱۰۰

سوال: راجع به یک موضوع مشترک صحبت کنم، هم در حوزه ماهواره، هم در حوزه ماهواره بر. امیر اشاره کردند به حضور دویست و سی هزار نفرساعت در مراحل مختلف چمران یک، به تربیت نیروی متخصص و به کارگیری دانشمندان، متخصصان، تکنیسین‌ها و حتی برنامه ریزان این حوزه‌های ماهواره و ماهواره بر که در جمهوری اسلامی در کجای راه درحوزه توانمندسازی و بومی سازی هستیم؟

جعفرآبادی: حق این جلسه است که بنده به ماهواره بر قائم صد یک اشاره‌ای بکنم که این قدر امروز عملکردش خوب بود که ما مجذوبش شدیم.

امروز دومین پرتاب ماهواره برقائم صد بود که اولین پرتابش در ماهواره هشت ماه پیش که ماهواره ثریا را در مدار ۷۵۰ کیلومتری قرار داد و امروز ماهواره دولت چهاردهم در مدار ۵۵۰ کیلومتری انجام داد که دو پرتاب موفق در دو نوبت متوالی انجام داد.

این ماهواره توان این را داشت که ماهواره در مدار ۷۵۰ کیلومتری هم قراردهد و حتی این ماهواره بر می‌تواند ماهواره‌های تا هشتاد کیلوگرم را هم در مدار قرار دهد، الان یک ماهواره بری داریم که اولا خیلی ارزان است، سوخت جامد است، خاصیتش این است که ارزان است، سبک است کلا ۱۸ تن وزن ماهواره براست.

دلیلش این است که از تکنولوژی روز و از الیاف‌های کامپوزیت استفاده کرده است و جثه اش خیلی کوچیک شده است و یک ماهواره بر تاکتیکی است و این ماهواره بر در روی یک خودرو قرار می‌گیرد، یعنی شما از هر جای کشور یا خارج از کشور اگر ایجاب کند، می‌تواند ماهواره را به فضا پرتاب کنید، بحث بعدی به خاطر سادگی ساختار ماهواره بر، تولید آن خیلی آسان صورت می‌گیرد.

یعنی اگر اراده‌ای باشد زیرسیستم هایش موجود است و در پروسه تولید قرار گرفته است و اگر اراده باشد کمتر از یک ماه این ماهواره بر آماده پرتاب ماهواره است و با وجود قائم صد هیچ مشکلی در پرتاب ماهواره‌های زیر ۸۰ کیلوگرم نداشته باشیم.

هر ماهواره‌ای آماده شود توسط ماهواره بر قائم صد پرتاب می‌شود و گام بعدی ماهواره قائم صد که امروز یک زیربنای خیلی خوبی شکل داد و جوری بود که یک تست تکرارپذیری بود و دفعه دومش بود و تثبیت شد این ماهواره بر و امیدواریم که ماهواره قائم صد و پنج هست خیلی قدم هایش را محکم‌تر برداریم و زیرساخت‌ها در حال تکمیل است و در طی یک سال آتی این ماهواره بر اولین تست تحقیقاتی اش را انجام می‌دهد و این ظرفیت هشتاد کیلوگرم و یک پله می‌خورد و به دویست کیلوگرم می‌رسیم که با توجه به فناوری روز که ماهواره‌ها کوچک و بهینه شدند و می‌توانیم درصد بالایی از ماهواره‌ها را با قائم صد و پنج در مدار قراردهیم.

سوال: قائم صد و پنج در یک سال پیش رو منتظرش باشیم؟

جعفرآبادی: بله یک اشارتی حضرت آقا کردند و چندین بار تاکید کردند برای رسیدن کشور به مدار ۳۶ هزار کیلومتر که هم وزارت دفاع در حوزه پرتاب فعالیت می‌کند و هم این که در نقشه راه سپاه هم بعد از قائم ۱۰۵ ما ماهواره بر ۴ مرحله‌ای قائم ۱۲۰ را خواهیم داشت؛ که در واقع چند صد کیلوگرم را می‌تواند در مدار پایین قرار دهد که فکر نمی‌کنم هیچ ماهواره‌ای سنگینی وجود داشته باشد که این ماهواره بر نتواند در مدار قرار دهد و با همین ماهواره امیدواریم این خواسته به حق حضرت آقا را اجابت کنیم و این ماهواره بر برای اولین به مدار ۳۶ هزار کیلومتر برود که بسیار مدار ارزشمندی است که برای ماهواره‌های مخابراتی استفاده می‌شود که کاربرد فراوانی دارد.

سوال: امیر رستگاری راجع به سابقه شرکت صنایع الکترونیک ایران در وزارت دفاع در حوزه فضایی بیشتر صحبت کنیم. چه ماهواره‌هایی توسط این شرکت ساخته شده است، طراحی شده است و در مسیر قرار گرفته است؟

رستگاری: ورود شرکت صنایع الکترونیکی ایران به حوزه فضایی برمی گردد به سال ۱۳۷۶ وقتی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ساخت یک ماهواره سنجش از راه دور تصویربرداری را به یک شرکت روسی محول کرد و در آن پروژه شرکت صنایع الکترونیک ایران ماموریت پیدا کرد که در دفتر طراحی مشترکی با روس‌ها این ماهواره را طراحی کنند که حدود هشت سال آن ماهواره طول کشید به نام ماهواره سینا که در آبان ۸۴ آن ماهواره پرتاب شد و در اسفند گروه فضایی شرکت صنایع الکترونیکی ایران ماموریت پیداکرد که با تجربه ماهواره سینا اولین ماهواره بومی که ماهواره مخابراتی و ارتباطی بود و اثبات فناوری در این حوزه را طراحی کند و موفق شد ظرف دو سال ماهواره امید را طراحی کند که ماهواره در بهمن ۱۳۸۷ به فضا پرتاب شد و اولین ماهواره ایرانی با ماهواره بر سفیر امید و با سامانه کنترل زمینی.

با پرتاب این ماهواره، ما با پرتاب ماهواره سینا توسط روس‌ها جزو ۴۳ کشور جهان قرار گرفتیم که دارایی ماهواره فضا بودیم و در بهمن ۱۳۸۷ با پرتاب ماهواره امید توسط ماهواره بر سفیر امید ما جزو ۱۰ کشور جهان قرار گرفتیم که کل زنجیره طراحی آن سه حوزه را من عرض کردم را دارا شدیم بعد از آن خانواده فجر را در دستور کار قرار دادیم که تصویربرداری با دقت ۵۰۰ متر از ارتفاع حدوداً ۵۰۰ کیلومتری با دقت ۵۰۰ متر در دستور کار قرار گرفت ۵ خانواده فجر به فضا پرتاب شد که آخرین آن سال ۹۳ بود از ۵۰۰ متر به ۱۰۰ متر رسیدیم بعد از آن خانواده ماهواره‌های کیان بود کیاست بود و آخری هم خانواده طلوع بود که انشاءالله با یک توان بهتر و دقت بهتر که جز برنامه‌های آتی انشاالله گزارشش را به ملت عزیز هم خواهم داد ما به توانمندی بسیار خوبی رسیدیم امروز در حوزه تصویربرداری مرئی و آی آر توانمندی کامل را داریم ماهواره‌های باسنجش از راه دور می‌توانیم ارسال کنیم در حوزه‌های مختلف راداری داریم کار می‌کنیم با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و حوزه سنجش از راه دور الحمدلله تکمیل کرده‌ایم که در برنامه‌های آتی انشاالله گزارشش را خواهم داد تاکنون هم، چون فرمودید این را عرض کنم ۱۸ ماهواره توسط صاایران گروه فضایی ساخته شده و از این ۱۸ ماهواره ۱۲ ماهواره به فضا پرتاب موفق داشته‌ایم یعنی گروه فضایی شرکت صاایران وزارت دفاع به عنوان پرچمدار طراحی و تولید انواع ماهواره‌ها امروز در کشور میدانداری می‌کند و یک زیست بومی از شرکت‌های دانش بنیان هم در کنار ما هستند با توجه به مدیریت بسیار خوبی که امروز سازمان فضایی دارد و همه بازیگران حوزه فضا را با هم دور هم جمع کرده امروز با این زیست بوم ما قابلیت پرتاب ماهواره‌های جدید را هم در دستور کار قرار داده‌ایم.

سوال: رسیدیم به فصل مشترک که برنامه‌های آتی که بسیار هم فکر می‌کنم پر و پیمون هست امیر بزرگوار، اما یک نکته‌ای به ذهنم رسید که ما الان چمران ۱ را به فضا پرتاب کردیم وضعیت تثبیتش را هم حضرت عالی بهش اشاره کردید از داده‌های چمران یک ما الان کجاها استفاده می‌کنیم در کدام صنایع در کدام موارد؟

رستگاری: این ماهواره، چون صرفاً با ماموریت تغییر مدار و اصلاح مدار به فضا پرتاب شده دیتایی برای جایی ارسال نخواهد کرد فقط متخصصین حوزه رانش و تغییر مدار در این زمینه دارند کار می‌کنند و محققین این حوزه الان از این اطلاعات دارند استفاده می‌کنند که از فردا تازه کار شروع می‌شود یعنی ما شروع می‌کنیم به تغییر مدار دادن مدار را بالاتر بردن ارتفاع را بالاتر بردند و یا پایین آوردن و به اصطلاح حرکت دادن این ماهواره و مانور این ماهواره لذا این ماهواره صرفاً جهت متخصصین و دانشمندان حوزه ناوبری و هدایت و کنترل ماهواره مناسب است که از فردا انشاالله در آن سامانه کنترل زمینی به کار گرفته می‌شود دیتای خاصی ندارد یعنی این ماهواره تصویربرداری چه به لحاظ مرئی چه به لحاظ آپتیکی و چه به لحاظ آی آر و راداری نیست فعلاً فقط داده‌اش برای هدایت و کنترل و تثبیت موقعیت استفاده می‌شود.

سوال: یک اتفاق خاصی افتاده در دو سه نمونه از پرتاب‌ها و آن هم حضور تعدادی از دانشجویان در این اتفاق و در این عرصه با مسئولانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و ماهواره چمران ۱ را به فضا پرتاب کردند با قائم ۱۰۰ حضور داشتند، اما علت و ارائه آن هم بسیار حائز اهمیت است. چرا دانشجویان پای پرتاب‌ها حضور دارند؟

جعفرآبادی: بله خوب یه کلیپی بود که ظاهرا آماده نشده مربوط به حضور پرشور دانشجویان بود خاصیت و مزیت دارد این حضور اولاً که پرتاب‌های فضایی از نادرترین و فاخرترین رویدادهای علمی جهان هستند جای دانشجو هم یک جایی است که یک رویداد علمی و فناورانه دارد اتفاق می‌افتد و این خیلی شأنیت دارد بعد هم این پرتاب‌هایی کارهای علمی که انجام می‌شود یک جور آیینه فردای این دانشجویان و اتفاقاً امروز دانش آموزان هم بودند.

سوال: تصاویرش را داریم می‌بینیم الان؟

جعفرآبادی: بله یک جور آینه فردای اینها است یعنی می‌آیند آنجا می‌بینند که اگر رشته هوافضا را ادامه بدهند اگر رشته‌های فنی را ادامه بدهند و بیایند در حوزه هوافضا خدمت کنند در صنعت فضایی خدمت کنند آخر عاقبتشان چه می‌شود و چه کارهای شاقی را می‌توانند انجام بدهند.

سوال: و حتی اگر این حوزه را هم انتخاب نکنند به چنین دستاوردی در عرصه فضایی جمهوری اسلامی ایران چقدر افتخار می‌کنند؟

جعفرآبادی: بله من همین نکته را می‌خواستم عرض کنم که این حضور جزئی از اردوهای راهیان پیشرفت هم است یعنی بچه‌ها آنجا می‌آیند یک جور امید آفرینی است حالا در هر رشته‌ای که هستند نسبت به آینده امیدوارتر می‌شوند و آنجا نگاه می‌کنند و می‌بینند که یک سری از متخصصین کشور ما در واقع بدون کمترین امکانات و به صورت شبانه روزی خیلی خالصانه و گمنام دارند تلاش می‌کنند و این خیلی برای دانشجویان الهام بخش است و آن فضای یاس و ناامیدی که دشمنان ما سعی دارند القا کنند به جوانان ما به دانش آموزان ما به دانشجویان ما اینجا به نحو خیلی شایسته‌ای خنثی می‌شود و یک شور و هیجانی این دانشجویان و دانش آموزان ایجاد می‌کنند و امروز ما هم افتخار داشتیم و شاهدش بودیم که اصلاً ما را هم به هیجان می‌آورد یعنی حضور این عزیزان مایه دلگرمی می‌شود برای همه متخصصینی که یکی دو هفته آنجا شبانه روزی کار کردند و این فضاها را که می‌بینند بچه‌ها هم خیلی امیدوار می‌شوند امروز من آماری را خدمت شما بدهم حدود چند صد مهمان عزیزی داشتیم دانش آموزان تشریف داشتند دانشجویان دانشگاه‌های برتر فنی تهران رشته‌های فنی آنجا حضور داشتند خانواده معزز شهدا مخصوصاً خانواده‌هایی که مربوط به شهدای حوزه هوافضا هستند در این جلسه تشریف داشتند اساتید دانشگاه‌ها یک تعدادی تشریف آورده بودند و الحمدلله پرتاب هم آنقدرتر و تمیز و موفق انجام شد که یک فضایی خیلی صمیمی و پرشور انقلابی ایجاد کرد که شاید جاهای دیگر با خرج چند میلیارد تومان نمی‌شود این فضاها را ایجاد کرد و واقعاً دانشجویان و دانش آموزان نسبت به آینده خیلی امیدوارتر می‌شوند و انشاالله این نهضتی است که در پرتاب‌های سپاه شکل گرفته و در پرتاب‌های آتی هم ما از همین تعداد عزیزان تا جایی که ظرفیت باشند انشاالله دعوت خواهیم کرد در این مراسمات پرشور شرکت کنند.

ماهواره طلوع ۳ آماده پرتاب است

سوال: به نوعی پیوند انرژی و امید آفرینی را در بدنه عملیاتی هوافضای کشور امروز با حضور این دانشجویان و دانش آموزان که اشاره کردید شاهد بودیم به دکتر غیاثوند اشاره کردم و توضیحاتی که در ارتباط با چمران ۱ دادند برویم سراغ وضعیت پیش رو و پروژه‌های آتی شرکت صنایع الکترونیک و وضعیت ماهواره‌هایی که در دست ساخت و طراحی دارید؟

رستگاری: بله ما یکی از ماهواره‌هایی که آماده کردیم و در صف پرتاب است ماهواره طلوع ۳ است این ماهواره در کلاس ماهواره‌های مینی قرار دارد وزن این ماهواره ۱۵۰ کیلوگرم است و اولین ماهواره کلاس مینی کشور است که شرکت صنایع الکترونیکی ایران گروه فضایی اش موفق به طراحی و تولید آن شده این ماهواره یک ماهواره سنجش از راه دور است با قدرت تصویربرداری ۵ متر سیاه و سفید ۱۰ متر رنگی اگر خاطرتان باشد در ابتدای جلسه عرض کردم ما در خانواده فجر از ۵۰۰ متر شروع کرده‌ایم و امروز الحمدلله آماده هستیم که ماهواره طلوع ۳ با قدرت تفکیک ۱۰ متر رنگی و ۵ متر سیاه و سفید تصویربرداری را انجام بدهد با یک نرخ ارسال دیتای بسیار بالا که انشاالله آماده هستیم که با یکی از ماهواره‌های یا سازمان هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی مسلح ماهواره سیمرغ یا سریر انشاالله و یا حالا اگر با یک ماهواره بر خارجی حالا این را سازمان فضایی، چون مالک این ماهواره است و می‌خواهد هرچه سریعتر در فضا قرار بگیرد، چون در بحث فضایی یک بحث پرتاب ماهواره‌ها را به فضا داریم یک بحث حضور در فضا را داریم ما در اینجا باید بپذیریم که غفلت شده و به هر دلیلی بالاخره ما هنوز حضور فعال عملیاتی نداریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha